În inima comunității educaționale constănțene se află o voce caldă și curajoasă: Florina Zecheru, facilitator SuperTeach, învățătoare dedicată și promotoare a transformării educaționale prin mentalitate deschisă.
Proiectul „Școala SuperTeach” a devenit pentru Constanța mai mult decât o inițiativă — este un manifest pentru schimbare, un nou model de relaționare profesor–elev, unde cuvinte precum „ascultare”, „încredere” și „mentalitate deschisă” nu sunt doar idealuri, ci practici zilnice în clasă. Prof. Florina Zecheru nu predă doar, ci inspiră colegi, părinți și elevi să regândească educația ca pe o construcție de comunitate, nu doar ca pe un transfer de informație. Într-un oraș în continuă schimbare cum este Constanța, oameni ca ea devin punți — între generații, între valori vechi și noi, între școala de ieri și cea de mâine.
Care este momentul startului carierei profesionale și când v-ați apropiat de proiectul SuperTeach?
Sunt învățătoare din anul 1995, când am absolvit Colegiul Național Pedagogic „Constantin Brătescu” din Constanța. Inițial, terminasem partea de evoluție în cariera didactică prin absolvirea gradului întâi, participasem la multe cursuri de formare pe care le simțeam utile și apoi am mers către acele cursuri care s-au potrivit cu ceea ce simțeam că am nevoie în acel moment.
Astfel, în anul 2018 am cunoscut proiectul SuperTeach, când am participat pentru prima dată la conferință, aici în Constanța. Primul impact a fost acela că îmi doresc să aflu mai mult, că este o comunitate de la care doresc să învăț. Atunci am simțit că va fi o altă etapă în dezvoltarea mea profesională și așa a și fost! Îmi amintesc cât m-a impresionat implicarea antreprenorilor, pentru că m-au ajutat să văd ce determinant poate fi rolul meu, al profesorului, în transformarea nu doar a unei clase de copii, cât a unei școli și a întregii comunități. În acea conferință, am participat la un atelier de mentalitate deschisă, pe care l-a susținut Cristina Gheorghe, din board-ul Superteach, iar după aceea m-am înscris imediat la programul gratuit de formare Mentalitate Deschisă în Educație.
Inițiatorii programului SuperTeach cred că transformarea mentalității profesorilor va genera și transformarea mentalității generațiilor de copii, precum și a părinților. Proiectul SuperTeach a apărut în viața mea fix când aveam nevoie de el și m-a încurajat să îndrăznesc să îmi asum un rol dincolo de copiii mei, un rol în școala mea și în orașul meu.
De ce aveați nevoie de un astfel de proiect?
Am ales să mă implic deoarece a fost prima dată când am văzut cum pot eu să maximizez impactul pe care îl am asupra celorlalți prin propria mea transformare. În comunitatea SuperTeach am simțit sprijin pentru propria mea transformare, pentru a crește într-un mod sănătos, autentic, pentru a fi eu. Astfel am realizat că rolul meu este să-i învăț și pe elevii mei să fie autentici, să-și descopere potențialul. Până să cunosc acest program, nu am conștientizat că, de multe ori, cu cele mai bune intenții, chiar eu contribuiam la perpetuarea unor situații provocatoare, chiar conflictuale. Prin acest proiect am primit instrumente concrete despre cum pot transforma conflictul în colaborare, atât între profesori și elevi, cât și între profesori și părinți.
De asemenea, mi-am dat seama că eu aș putea să ajut chiar și la transformarea unei școli, a unei cancelarii. Am aplicat împreună cu colegii pentru a deveni o școală SuperTeach. Astfel am devenit prima școală pilot SuperTeach din România. În urma acestei experiențe, am ales să devin coordonatorul școlilor SuperTeach din țară, pentru ca experiența școlii noastre să ajungă în cât mai multe unități de învățământ. A fost nevoie de o astfel de inițiativă deoarece de multe ori încercăm să facem lucrurile singuri, iar SuperTeach ne îndeamnă să colaborăm, să fim atenți în primul rând la mentalitate.
Un astfel de proiect are nevoie de sprijin din partea mediului privat. Cum vă spuneam, prima școală pilot SuperTeach din țară a fost Școala Gimnazială Nr.28 „Dan Barbilian” din Constanța, cu sprijinul Dedeman. Acum, Școala Gimnazială Nr. 12 „B.P.Hașdeu” din Constanța intră în acest proces de transformare cu sprijinul companiei IULIUS. Într-un moment în care sistemul educațional are nevoie de susținere reală și transformare profundă, implicarea companiilor din mediul privat devine esențială, iar la Constanța IULIUS demonstrează că investiția în educație generează impact real și pe termen lung. Vorbim așadar de un tip de educație modernă, centrată pe copil, pe colaborare, pe gândire critică.
Care sunt direcțiile majore care definesc proiectul SuperTeach?
Proiectul SuperTeach are patru direcții majore. În primul rând, conferințele și evenimentele, care au ca scop conștientizarea mentalității și impactul acesteia în maximizarea potențialului copiilor și rezolvarea provocărilor din educație.
Apoi ne focusăm pe programele de formare de Mentalitate Deschisă și, în special, instruirea formatorilor, ca bază de la care încep toate programele SuperTeach.
În al treilea rând, școlile SuperTeach au ca scop transformarea comunităților locale în comunități colaborative, care învață împreună.
A patra direcție constă în crearea unor comunități regionale, coordonate de profesori și antreprenori.
Întrucât SuperTeach este o asociație prin care antreprenorii se implică și susțin educația, implicarea companiilor și a antreprenorilor este un factor esențial în susținerea unor comunități vibrante de învățare și creștere.
Care sunt planurile SuperTeach pentru perioada următoare?
În perioada următoare Asociația SuperTeach își dorește școli SuperTeach în fiecare județ din țară. Pentru ca acest plan să devină realitate, avem nevoie de comunități care să fie alături de noi, parteneri publici sau privați, care să susțină o școală din comunitate, să intre în acest proces de transformare, așa cum IULIUS susține o școală din Constanța, sau Primăria din Măgurele susține Liceul Teotetic „Horia Hulubei” din localitate.
Asociația se orientează către organizarea de conferințe și întâlniri de învățare precum SuperTeach Hub și Sufrageria cu bune practici SuperTeach. Programele de formare în Mentalitate Deschisă în Educație, care s-au derulat deja pentru zeci de mii de profesori, vor continua pentru cei care-și doresc să ni se alăture. Ne dorim să creștem comunități vibrante de profesori, părinți, elevi și antreprenori care colaborează pentru ca fiecare oraș să crească în jurul școlii.
Ce vă motivează să aduceți oamenii împreună?
Pentru mine, motivația principală este recunoștința și anume ceea ce s-a deschis în calea mea în momentul în care am întâlnit Asociația SuperTeach: m-a făcut să realizez că am ajuns într-o etapă în care pot construi și oferi mult mai mult decât credeam. Mi-am dorit un impact asupra clasei mele și am ajuns, alături de colegi și comunitate, la un impact în multe comunități din țară. Nu m-aș fi gândit la asta.
Apoi, sunt impulsionată de încrederea că putem ajuta elevii și generațiile viitoare să învețe să vadă binele în ei și în ceilalți, să se focuseze pe ce pot construi pornind de la tot ce este bun în jurul lor. Să acordăm împreună atenție soluțiilor, să construim încrederea că se poate.
Mă stimulează să fiu alături de colegii profesori din țară la conferințele SuperTeach. Acolo am simțit cum fiecare dintre noi dorește să contribuie, începând cu dorința de schimbare și hotărâți să înceapă chiar cu ei. De asemenea, cred că școala este locul în care profesorii, copiii, părinții și comunitatea pot învăța împreună, un centru reper al transformării provocărilor în colaborare și soluții.
Ce înseamnă pentru dvs un #OrașUnit?
Un #OrașUnit este un oraș care își cunoaște provocările, punctele slabe, dar și punctele forte. Un #OrașUnit găsește soluții pentru provocări, aduce în față punctele forte și câștigă folosindu-le împreună cu tot ce înseamnă autorități, cetățeni, părinți, profesori. Într-un #OrașUnit, întreaga comunitate lucrează pentru a rezolva provocările și pentru a ajuta punctele forte să strălucească.
Ce iubiți cel mai mult la Constanța?
Eu iubesc foarte mult marea, dar iubesc la fel de mult comunitatea cadrelor didactice din Constanța, pentru că eu aici m-am format și am crescut, învățând cu profesorii mei. După ce am terminat liceul am predat în Colegiul Pedagogic timp de patru ani, în momentul în care eram și învățător la Școala Gimnazială 28 „Dan Barbilian” și am crescut datorită profesorilor și împreună cu ei. Pentru mine, Constanța este a doua familie, deși eu sunt născută în Tulcea, așadar tot lângă apă.
Care e locul preferat din oraș și de ce?
Parcul Tăbăcăriei este locul preferat, pentru că acolo mergeam cu băiatul meu când era mic, fiind aproape de locuința mea. Îmi place foarte mult biserica de lemn de acolo, îmi place liniștea lacului și apropierea mării, iar apusurile de acolo sunt minunate!
Cum v-ați dori să arate Constanța peste 5 - 10 ani?
Mi-aș dori școli care să aibă spații verzi, cu terenuri de sport cu verdeață chiar în cadrul școlilor și comunități create în jurul școlilor. Deoarece sunt cumva direct influențată și văd zi de zi cum copiii simt nevoia să se joace liber în timpul pauzelor, da, prioritatea ar fi bazele sportive cu multă verdeață, apoi investiții în infrastructură, în parcări.
Ce vă doriți de la un proiect care transformă orașul Constanța?
Cred că un proiect care dorește să transforme orașul ar trebui să se bazeze pe încredere, colaborare, păsare și, nu în ultimul rând, împărtășire. Îmi doresc să ne arate că îi pasă cu adevărat de oraș, că ascultă cetățenii, că este atent la nevoile lor, că cere ajutor, caută soluții și apoi acționează, că vine să aducă pe aceeași direcție nevoile și obiectivele proiectului, cu nevoile și obiectivele constănțenilor.
Mi-aș dori un spațiu care să susțină formarea continuă, oferind locuri pentru ateliere, conferințe, cursuri de dezvoltare profesională pentru profesori, părinți și elevi, un mediu prietenos pentru educația copiilor și tinerilor, o viziune comună pentru un oraș educat. Constanța nu are nevoie doar de clădiri moderne, ci și de comunități moderne.




